Företagsbloggar är lovande – och lovar mycket arbete

19 oktober, 2010

Att hitta någon som sjunger företagsbloggens lov är inte svårt. En enkel nätsökning ger massor av träffar och massor av tips, råd och dåd.

Många knyter stora förhoppningar och drömmar till denna kommunikationsform. Inte alldeles utan skäl. Det finns gott om förtjänster väl värda att lyfta fram.

Bloggen har, eller kan åtminstone ha, ett annat tilltal än säljmaterial och annan marknadskommunikation – mindre formellt och mer personligt. Det finns också en tydlig kronologi, vilket ger ett betydligt livligare och vitalare intryck än mer eller mindre periodiskt återkommande nyhetsbrev, webbtexter och broschyrer. Lägg därtill att en bra blogg också är interaktiv och möjliggör dialog med intresserade läsare eller konsumenter, vilket i bästa fall också leder till större öppenhet och tillgänglighet.

Så långt är allt gott och väl.

Men det skadar inte att lyfta ett varningens finger.

Bloggandet kommer inte gratis. Någon måste göra det. Och skriva kan ta kraft, energi och – inte minst – tid. Och ju ovanare skribent desto tyngre blir denna arbetsuppgift.

Att sjunga företagsbloggens lov är inte svårt.

Att kontinuerligt fylla den med hyfsat välskrivna, angelägna och begripliga  texter är inte lika lätt.

Lämna ett svar