En välskriven företagsblogg lyssnar mer än den talar

11 januari, 2011

Vem älskar inte att få vatten på sin kvarn ?

En tidigare bloggpost lyfte fram riskerna med att låta en företagsblogg bli alltför personlig, alltför intim.

Resonemanget är varken nytt eller originellt. Till och med i USA, individualismens högsäte på klotet, finns det en och annan som hissar varningsflagg för alla dessa jag.

Av Per Svenssons anmälan av ”tre egocentriska lögnare” i Sydsvenskan ligger det nära till hands att dra slutsatsen att biografin används för att dölja de största osanningarna.

Jag bryr mig inte om dig”, är rubriken på James Chartrands provokativa utfall på Copyblogger.

Hans argument går ut på att internetmarknadsföring handlar om att skapa relationer. Och, precis som i levande livet, går det enklast om du inte pratar om dig själv och ditt utan om dina kunder och deras önskningar, drömmar, krav, behov, problem och utmaningar.

Väck intresse genom att visa intresse, skulle det kanske kunna sammanfattas. Eller med James Chartrands ord:

”Smickra inte ditt eget ego genom att sätta ihop skrytsamma beskrivningar över dig själv och ditt företag. Visa folk att du lyssnar istället.”

Svårare än så behöver det inte vara.

Lämna ett svar