Sherlock bevisar att bloggar bygger varumärke

14 februari, 2011

Till och med den berömde Sherlock Holmes har fallit till föga.

Åtminstone att döma av BBC:s utsökta miniserie om den berömde detektiven.

I denna version har handlingen förlagts till modern tid. Följaktligen omger sig Holmes med mobiltelefon, laptop, trådlöst bredband och andra tekniska nymodigheter.

Och sociala medier givetvis.

I det tredje – och dessvärre – sista avsnittet som sändes i söndags framgår att den trogne vapendragaren Dr Watson dokumenterat deras framfart på en blogg.

Tilltaget är kanske inte helt och hållet till Sherlocks förtjusning. Men det visar sig att bloggen är läst och omtalad av både skurkar och poliser. Och tveklöst bidrar den till att bygga varumärket Sherlock Holmes.

Någonstans är han nog också en aning smickrad för han tubbar Watson att följa med på ett nytt uppdrag med lockropet:

”Utan bloggare står jag mig slätt.”

Den som fortfarande är tveksam till nyttan av sociala medier kan ju lyssna till den störste brittiske detektiven genom tiderna.

Ett svar till “Sherlock bevisar att bloggar bygger varumärke“

  1. Monex skriver:

    Guy Ritchies filmatisering av Holmes i Robert Downey Jr s gestaltning fick till exempel inte godkänt av mig. För att en repig IPhone tyder på en slarver till ägare vet de flesta men att skavmarken till laddningskontakten indikerar alkoholism kanske inte är lika självklart.

Lämna ett svar