Blogga inte – köp en bloggare

26 maj, 2011

Företagsbloggar sköter sig inte själva, skriver krönikören Hanna Dunér på Svenska Dagbladets hemsida.

Well, surprise, som fransmännen säger!

Det betyder inte att en företagsblogg behöver vara en dålig idé. Tvärtom. Men, som Hanna Dunér framhåller, ”att ha en meningsfull synlighet i de sociala medierna kräver resurser från företaget i form av både tid och pengar”.

Sant. Däremot är det lätt att invända mot hennes slutsats att företagare ska avstå från bloggen om de inte själva har resurser, ork, engagemang eller förmåga att sköta den.

De flesta företag reparerar inte sina egna bilar, putsar inte fönstren på kontoret, lagar inte mat åt personalen. Varför måste de då skriva sin blogg själva? Bloggskrivandet kan, och nu talar jag givetvis för min sjuka mor, outsourcas precis som så mycket annat.

En blogg kan vara nödvändig.

Men inte att blogga.

Köp bloggaren.

Lämna ett svar