Med bloggen, för kunden, till köpet

11 oktober, 2011

Bloggar är det nya skvallerträsket. Det är förvisso sant.

Men bloggar kan också vara riktigt användbara informationskanaler. Det är i alla fall väldigt många som använder dem som sådana. Både för att söka kunskap och för att dela med sig av egna erfarenheter.

Internetworld har satt samman ett litet bildspel som försöker svara på frågan hur stor roll bloggarna och de sociala medierna spelar när det gäller konsumenternas köpbeslut på nätet. Med tanke på att den genomsnittlige bloggaren i Sverige beskrivs som en kvinna mellan 16 och 20 år är det lätt att hålla sig skeptisk till undersökningens betydelse och utfall. Denna kategori utgör trots allt en mycket liten, låt vara ganska konsumtionsvillig, grupp i samhället.

Det hindrar inte att Internetworld från att lyfta fram annan intressant statistik. Att bloggarna och andra sociala medier gör skillnad för vårt köpbeteende framgår av att det är tio gånger vanligare att konsumenten genomför sitt köp om denne kommer direkt från en social sajt och landar på en e-handelssajt jämfört med andra besökare.

Uppgifterna ska givetvis tas med en nypa salt eller två. Den som söker efter råd och dåd i exempelvis bloggosfären är ju förstås mer motiverad att handla än den vanliga slösurfaren.

Mer anslående är beläggen för hur totalt internet har förändrat vårt sätt att söka efter information – uppenbarligen på tvärs med alla kategoriseringar som kön, ålder,etnicitet och religion. Enligt en brittisk undersökning har nästan två tredjedelar (64 %) av befolkningen ”gjort research kring produkter och tjänster på nätet de senaste tre månaderna”.

Formuleringen antyder att det rör sig om något mer än att bara söka reda var produkten finns och till vilket pris.

Slutsatsen är att företag som generöst delar med sig av sin kunskap och sin information till sina webbesökare med stor sannolikhet snart har dem som kunder.

Lämna ett svar