Kvalitetstexter håller längst – och övertygar bäst

20 mars, 2013

Kan det finnas skäl att medvetet skriva dålig, felstavad svenska på sin hemsida?

Svaret kan tyckas givet: nej, aldrig.

Men aldrig säga aldrig.

Härförleden stötte jag på en företagare i Karlskrona vars hemsida innehöll vissa uttryck och företeelser stavade på olika sätt – inte uppenbart fel, men helt klart inkonsekvent. Det fanns emellertid ett rationellt och genomtänkt skäl till varför det såg ut som det gjorde. Ägaren förklarade att det helt enkelt hade med sökningar och sökoptimering att göra. Företagets kundkrets utgörs till stor del av ungdomar och de olika stavningarna var helt enkelt en anpassning till den potentiella kundkretsens språk- och skrivarvanor.

Att något lite imponeras av denna sluga beräkning gick inte undvika. Förslaget och utstuderat, jovisst. Men det fungerade, försäkrade företagaren som inte gjorde en min av att vilja rätta till dessa uppenbara brister och skönhetsfläckar för i kampen om kunderna är alla tricks tillåtna, eller hur?

Resonemanget är givetvis svårsmält för ett företag vars hela affärsidé går ut på att hjälpa sina kunder med välskrivna, lättlästa och begripliga texter.

Alldeles okänt är dock inte tilltaget. Bland större bolag finns det dem som har köpt flera domäner där en eller två bokstäver i företagsnamnet kastats om, eftersom de vet att den typen av felskrivningar är vanliga. På så sätt lotsas kunden smidigt och omärkligt fram till rätt sajt i alla fall.

Men att acceptera helt synliga (och medvetna) stavfel vore att ge sig ut på ett sluttande plan. Och hur mycket av särskrivningar, svengelska och slagfel ska vi acceptera på våra hemsidor i jakten på nya marknadsandelar?

Dessbättre torde detta fenomen med avsiktliga felstavningar på hemsidan vara övergående. De flesta sajtägare lär snart märka att ett alltför hafsig och slarvig språkdräkt riskerar att stöta bort fler besökare än den lockar till sig. Det är med språk som så mycket annat:

Kvalitet håller bäst.

Lämna ett svar