Också ett slags norgehistoria

22 september, 2013

Hur många flygbolag finns det som heter Norwegian? Förmodligen inte mer än ett. Men alldeles säker kan man inte vara.

I alla fall inte att döma efter bolagets senaste reklamkampanj Mästarnas Kamp. För där heter det: ”Norwegian – valda till Sveriges bästa flygbolag”.

Kampanjen är rolig, som bra reklam ska vara. Och påkostad.

Här ställs svenska idrottsstjärnor – gårdagens förvisso – mot norska flygplan. Klassisk norsk–svensk envig i ny tappning med andra ord. Pluspoäng åt reklambyråns kreativa hjärnor. Det gäller inte minst den kittlande puffen som i bästa kvällstidningsanda förfasar sig över ”Frank Anderssons låga påhopp inför Mästarnas Kamp”.

Men videoproduktioner är inte gratis. Dessutom har det förmodligen det kostat en slant att få Frank Andersson att låta sig förnedras på brottarmattan.

Lite kul är det – i synnerhet i Norge – att ett norskt bolag blir valt till bäst i Sverige. Men en mening med sex ord och ett fel. Det är inte statistik som imponerar.

Norwegian lyckas skänka delvis ny innebörd åt begreppet lågprisbolag.

Lämna ett svar