Reklam som TV-teater

5 december, 2013

Ambitionen var det sannerligen inget fel på. Inte rubriken heller.  Tvärtom.

”Vilse i teknikdjungeln?

Lugn vi har karta och kompass!”

Det är både inbjudande och lite kaxigt uppfordrande. Sådant fängslar. Och då finns det faktiskt goda möjligheter att någon som bara bläddrar i ett annonsblad också börjar läsa när ögonen hamnar på en sådan rubrik.

Fortsättningen är ännu lite svårare. På några korta rader gäller det att beskriva djungeln, Förklara varför någon skulle vilja gå dit och hur man gör för att hitta ut. Företaget bakom reklamen, en nyetablerad butik för hemelektronik i centrala Karlskrona, nådde nästan ända fram.

Efter rubriken här ovanför inleddes originaltexten så här:

”Att ’ny’ teknik som Smart-TV, Bluetooth, WIFI, HDMI, Airplay, Miracast eller NFC, finns omkring oss hela tiden, det märker vi alla. Att veta vad som passar just mitt behov är svårt. Begreppen är många, vet du vad de betyder? Om inte finns vi här, före, under och efter ditt köp.”

Budskapet är entydigt. Ingen behöver tvivla på att elektronikvärlden är en djungel. Men det gäller också att tala om varför någon överhuvudtaget skulle vilja ge sig in i den – det är ju intressant, spännande och roligt! Och med en bra och pålitlig guide så är det varken svårt eller besvärligt, utan kan rent av bli både bra och givande.

En förädlad text skulle kunna se ut ungefär såhär:

”Med ny teknik kommer allt fler nyttiga och smarta apparater som gör livet enklare, bekvämare och roligare. Men med tekniken kommer också ett språk fullt av begrepp och förkortningar: smart-TV, Bluetooth, WIFI, HDMI, airplay, miracast och NFC. Vet du vad de betyder? Måste du veta för att förstå vad det är för produkter du vill ha? Ta det lugnt. Vi hjälper dig att hitta i denna teknikdjungel. Vi kan hjälpa dig före, under och efter ditt köp.”

Marknadsföringstexter är lite av teater – dramaturgin måste ibland vara övertydlig för att gå hem.

 

 

Lämna ett svar